Luis Pazos
(1940, AR)
Monumento al prisionero político desaparecido / (Az eltűnt politikai foglyok emlékműve), 1972
Az Arte e Ideología en CAYC al aire libre (Művészet és ideológia. A CAYC a köztéren) kiállítás keretében bemutatott akció dokumentációja
Plaza Roberto Arlt, Buenos Aires
A művész jóvoltából
Az 1972-ben megrendezett kiállítás ideje alatt három ismeretlen személy feküdt a művész által kihelyezett sírkövek elé a földre, jelezvén az eltűnt testek helyét. A kiállításon számos mű foglalkozott a Trelew-i mészárlással, amikor tizenhat bebörtönzött gerillát gyilkoltak meg egy szökési kísérlet miatt. A kiállítást a megnyitó után két nappal a rendőrség bezáratta, a műveket elkobozták.
Hacia un arte del pueblo (A népnek szóló művészet felé), 1972
„A népnek szóló művészet legyen:
- TISZTA, azaz közvetlen, elérhető, bárki számára érthető
- ETIKUS, vagyis éljen a tartalom elsőbbségével a formával szemben, a művek feladata a tudatosság felélesztése
- NEMZETI: szóljon az adott ország valóságáról
- ELKÖTELEZETT: munkáival a művész a hatalom működését vegye célba, legyen szó akár kulturális, akár politikai, gazdasági, társadalmi vagy vallási hatalomról
- VESZÉLYES, mint a szabadságukért küzdő népek minden megnyilvánulása”
(Luis Pazos; in: Arte e Ideología en CAYC al aire libre katalógus)